Millainen musiikkituokio ikäihmisille?

02.05.2024

Monilla on tiedossa, että musiikki on tärkeää ja merkityksellistä meille kaikille, siis myös iäkkäille, ja vaikkapa muistisairaille. Mutta mitä asioita kannattaisi huomioida, kun järjestää musiikkituokioita tai musiikkihetkeä? Kokosin tähän nyt kahdeksan kohdan listan omiin kokemuksiini pohjaten.

Näitä asioita pyrin itse huomioimaan pitäessäni Musiikkihetkiä hoivakodeissa.

1. Tila   

Musiikilla on valtavan monipuoliset mahdollisuudet toimia kohtaamisen ja kommunikoinnin väylänä. Siksi tila on merkittävä. Siis se, kuinka sijoitumme tilaan, kuinka ryhmäläiset / osallistujat istuvat. Jos kaikki tuokioon osallistuvat voivat nähdä toisensa, toisten kanssa kommunikointikin on mahdollista. Itse suosin ja suosittelen piiriä tai puolikaaren tapaista asetelmaa, jossa ryhmän vetäjä on osallistujien kanssa samalla tasolla ja ikään kuin yksi osallistujista.

2. Mitä musiikkia?

Musiikin valinta on tärkeä kysymys. Siinä ei voi joka kerta ottaa kaikkia asioita huomioon, mutta on hyvä valita jokin tavoite. Mikäli mukana on muistisairaita, musiikin olisi hyvä olla heille tuttua. Silloin sen olisi hyvä olla heidän lapsuuden tai erityisesti nuoruuden aikaista musiikkia. Oma musiikkimaku voi olla viisasta heittää hetkeksi sivuun.

Voi olla hyvä olla myös jokin teema, esim. kevätlaulut, joululaulut, koululaulut, pianomusiikki, menevät iskelmät, jonkun tietyn artistin musiikki. Tässä vain mielikuvitus on rajana! Tällöin sisältö rajautuu, mutta myös jäntevöityy sisällöllisesti.

Myös tuokion toteutus vaikuttaa musiikilliseen sisältöön. Jos on tarkoitus laulaa, niin tuttuus on tärkeää. Ja esimerkiksi se, ettei ole kovin pitkiä ja raskaita kappaleita peräkkäin.

Jos taas halutaan välillä laittaa vaikka tanssiksi, niin ei kannata valita vain suomalaisia, melankolisia, syksynhaikeita ja surkeita kappaleita. Valssia ja rytmiä väliin!

3. Miten musiikkia?

Toteutustapoja on vaikka ja kuinka! Jos musiikkihetkiä on usein, kannattaa toteutusta ja tavoitteita vaihdella. Laulaminen on monille ikäihmisille kansakoulusta tuttua, ja sitä voi tukea, vaikkei itse koekaan olevansa "laulaja". Laulamisella on tosi paljon hyvinvointia tukevia vaikutuksia.

Kuunteleminen on usein hiukan (turhaan) aliarvioitua. Kunhan kuunteleminen on aktiivista, eikä musiikki ole vain taustalla, se on erittäin hyvä osa musiikkituokiota.

Soittaminen voi olla monenlaista, ja vaikka rytmin taputtaminen polviin on jo hyvinkin aktivoivaa. Musiikkituokioon on myös helppo liittää vaikka pieni jumppa! 

4. Kuinka pitkä musiikkituokio?

Musiikkituokion kesto riippuu monesta asiasta. Sen on hyvä olla riittävän pitkä, jotta osallistujat ehtivät orientoitua musisointiin, tottua toisiinsa ja vetäjään. Mutta erittäin tärkeää on myös se, ettei musisointi kestä liian pitkään. Tekeminen saattaa olla hyvinkin intensiivistä, kun esim. tuttujen kappaleiden myötä saattaa nousta monenlaisia musiikkimuistoja.

Siksi pitäisin tärkeimpänä sitä, ettei tuokio ole liian pitkä. Musiikin hyvinvointivaikutukset ovat myös suhteellisen lyhytkestoisia, joten tuokioiden säännöllisyys on merkittävämpää kuin yhden kerran pituus.

5. Musiikki riittää

Silloin, kun esimerkiksi lauletaan, ei tarvitse "keksiä" puhuttavaa, mikäli sitä ei itsestään synny. Musiikkituokioiden yksi tärkeä etu on juuri siinä, että esimerkiksi muistisairaat, jotka eivät juuri tuota puhetta, saattavat laulaa ja osata laulujen sanoja paljonkin ulkoa. Musiikki myös monesti herättää muistoja, mikäli on valittu kappaleita, jotka ovat tuttuja osallistujille.

6. Kiireettömyys

Koska musiikki saattaa herättää monenlaisia muistoja ja keskusteluja, on hyvä varata mahdollisille keskusteluille aikaa. Joskus tarinat saattavat nimittäin olla pitkiä ja polveilevia, todella arjen aarteita!

En pidä niinkään tärkeänä, että koko suunniteltu ohjelma saadaan vietyä alusta loppuun läpi. Jos tarinaa on tullakseen, niin tulkoon. Toki kannattaa pitää huoli, ettei koko aika mene yksinpuheluksi, mutta mutta. Joskus musiikki herättää myös voimakkaitakin tunteita, sekä iloa että haikeutta ja suruakin. Sekin on elämää, eikä sitä kannata minusta säikähtää.

7. Osaamisen paine

Meillä on hyvin monilla koulusta taakkana melko varmakin tieto siitä, että "Minä en sitten osaa laulaa". On hyvä sanoa ääneen, että jos on sellainen olo, niin musiikkituokiossa voi silti aivan hyvin olla mukana. Voi kuunnella, kertoa omia muistoja, nauttia yhteisestä hetkestä ja kenties toivoa omia lempikappaleita. 

8. Selkeä alku ja loppu

Jotta tuokio pysyy kuosissa, sen on hyvä alkaa selkeästi, ja varsinkin loppua ajallaan ja selkeästi. Erityisesti muistisairailla on hahmottamisen haasteita, ja se että musiikkihetki loppuu selkeästi -vaikka joku vielä haluaisi jutella- on tärkeää. Moni myös liikkuu bussilla tai jollakin kyydillä, joten aikataulut on siinäkin mielessä tärkeitä.


Siinäpä tuli monenlaisia näkökulmia. Suunnittelin, että voisin pureutua näihin kohtiin myöhemmin paremmin. Ja aina saa kysyä ja kommentoida, esim. sähköpostilla tai instagramissa.

Alla vielä laulu, joka on yksi suosikeista, kansakoululaulujen klassikoita! Etenkin keväisin sitä tulee laulettua, kun puheet Musiikkihetkissä kääntyy lintuihin ja herääään luontoon.

Voi hyvin!

(Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran tammikuussa 2023. Kuvat Pixabay.)